تاریخچه لوگو و برند سونی
سونی یکی از قابل تشخیص ترین و محبوب ترین لوگوهای جهان را دارد. با این حال، لوگوی سونی در طول تاریخ خود تغییرات مختلفی را پشت سر گذاشته است.
این مخفف نام شرکت است که از کلمه لاتین برای صدای “Sonus” ابداع شده است. سونی همچنین به «پسر» پیوند خورده است، اصطلاحی در فرهنگ ژاپنی که به جوانان با دیدگاهی نوآورانه از چیزها اشاره دارد. علاوه بر این، کلمات “sonny” و “sunny” تا حد زیادی الهامبخش نشان اصلی سونی بود که در سال 1957 علامت تجاری آن ثبت شد. اما نشان سونی تنها در سال 1957 روی محصولات سونی ظاهر شد.
شرکت سونی که معمولاً سونی نامیده می شود، یک شرکت فن آوری ژاپنی با شهرت جهانی است که دفتر مرکزی آن در توکیو قرار دارد. این یکی از بزرگترین تولید کنندگان کالاهای الکترونیکی و تصاویر متحرک است. همچنین یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات مالی است و بیش از 162700 نفر در سراسر جهان استخدام می کند.
تا سال 2012، سونی دارای کل داراییهایی به ارزش 13.29 تریلیون ین بود و در فهرست 500 شرکت فورچون جهان در آن سال در رده 87 قرار گرفت.
برای ساخت لوگو و آگاهی از تعرفه طراحی لوگو به آژانس هویت بصری آرمکده مراجعه کنید.
تاریخچه و تکامل لوگوی سونی
لوگوی سونی تاریخچه بسیار غنی از جمله شش طراحی مجدد داشته است، اگرچه تنها دو نسخه اولیه کاملاً با لوگوی کلاسیکی که امروزه همه می شناسیم متفاوت بود.
1946-1955
اولین لوگوی سونی در سال 1946 طراحی شد و برای بیش از ده سال هویت بصری این برند باقی ماند. این یک نشان تک رنگ دایره ای با شکل هندسی انتزاعی مشکی در مقابل پس زمینه سفید بود.
این شکل هندسی از ذوزنقه ای وارونه که در پایین به یک لوزی متصل است ساخته شده است. نتیجه آن چیزی بود که مانند یک نشان ماشین شیک به نظر می رسید و مدرن و خاکستری به نظر می رسید.
1955-1957
سونی برای اولین بار در سال 1955 لوگوی خود را دوباره طراحی کرد. لوگوی تیز و محکم راه را برای یک لوگوی صاف اما مدرن و شیک، که در یک قاب مستطیلی با متمایل به عمودی محصور شده بود، باز کرد. لوگوتایپ دست نوشته بود، و “S” دراز بود تا هم بالا و هم پایین قاب را لمس کند، در حالی که دم “Y” پایین قاب را لمس می کرد.
1957-1961
لوگوی سونی برای دومین بار در سال 1957 دوباره طراحی شد. این نشان یک لوگوی سیاه پررنگ در فونت سریف گرد معاصر با حروف بزرگ کشیده بود. سری های بزرگ در نوک خود گرد و کشیده بودند و فردیت و شخصیت منحصر به فرد را به علامت کلمه اضافه می کردند.
1961 - 1962
علامت کلمه در سال 1961 اصلاح شد. حروف بلندتر شدند و هوا و فضای بیشتری بین یکدیگر ایجاد کردند. سریف ها از نظر اندازه کاهش یافتند اما همچنان بسیار قابل مشاهده و صاف بودند.
1962 - 1969
در سال 1962، فونت علامت کلمه مجدداً تغییر یافت - خطوط و خطوط افقی صاف شدند تا قویتر و واضحتر به نظر برسند. خطوط کمی نازک تر و شیک تر شدند و سبکی کلاسیک به کل لوگو اضافه کردند و با الگوی تک رنگ به خوبی کار کردند که هویت بصری برند باقی مانده است.
1969 - 1973
در سال 1969، حروف مجدداً کمی کشیده شدند و سریفها مانند نسخه اصلی لوگوتایپ سال 1957 گوشه های گردی پیدا کردند اما کمی کوتاهتر شدند. این لوگوتایپ نسبت به تمام نسخه های قبلی هماهنگ و متعادل تر بود و حس اعتماد به نفس و حرفه ای بودن را القا می کرد.
1973 - اکنون
طراحی مجدد سال 1973 یک نسخه اصلاح شده و مدرن شده از علامت کلمه را به هویت بصری سونی آورد. سریف ها دوباره صاف هستند و خطوط برجسته یکدست و مرتب هستند. لوگوی فعلی سونی از فونت معروف به Clarendon Medium استفاده می کند.
به مناسبت تولد 35 سالگی سونی در سال 1981، پیشنهادی در داخل شرکت برای پرده برداری از هویت بصری جدید ارائه شد. اگرچه سونی ایده هایی را از سراسر جهان دریافت کرد، ماسارو ایبوکا، بنیانگذار شرکت، تحت تاثیر هیچ یک از طرح ها قرار نگرفت و بنابراین تصمیم گرفت لوگوی فعلی را که در سال 1973 طراحی شده بود، حفظ کند.
عناصر طراحی لوگو سونی
شکل: نسخه فعلی لوگوی سونی شامل یک لوگوتایپ ساده است که در سال 1959 رونمایی شد. برخی از کارشناسان برندسازی می گویند که لوگو تایپ سادگی و قدرت را نشان می دهد.
لوگوتایپ در طول تاریخ خود دستخوش تغییرات جزئی متعددی شده است که عمدتاً بر اساس توصیههای رئیس و رئیس سابق سونی نوریو اوگا بوده است. بیشتر این تغییرات تحت نظارت مدیر طراحی سونی آکیو موریتا و طراح یاسوئو کوروکی انجام شد.
سونی در سال 2009 شعار فعلی خود را به نام Make Believe انتخاب کرد.
رنگ: لوگوی سونی از رنگ مشکی استفاده می کند که نمادی از یکپارچگی، کمال، ظرافت و تاریخ درخشان برند است.
فونت: لوگوی سونی از یک نسخه کمی تغییر یافته از قلم کلارندون استفاده می کند.
تاریخچه سونی
شرکت سونی که دفتر مرکزی آن در توکیو، ژاپن قرار دارد، یک شرکت چندملیتی مشهور جهانی است. تجارت متنوع آن شامل لوازم الکترونیکی صنعتی و مصرفی، سرگرمی، بازی و خدمات مالی است.
سونی صاحب بزرگترین تجارت سرگرمی موسیقی در جهان، بزرگترین تجارت کنسول های بازی در جهان و همچنین یکی از بزرگترین کسب و کارهای انتشارات بازی است. همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی برای بازارهای حرفه ای و مصرفی و یک نیروی اصلی در صنعت سرگرمی تلویزیون و فیلم است.
در سال 2018، سونی در لیست 500 شرکت فورچون جهان در رتبه 97 قرار گرفت.
تاسیس سونی
سونی پس از جنگ جهانی دوم در سال 1946 در توکیو به عنوان شرکت مهندسی مخابرات توکیو توسط آکیو موریتا و ماسارو ایبوکا تاسیس شد. این شرکت با کمی بیش از 1500 دلار (کمتر از 200000 ین) شروع به کار کرد و شروع به تحقیق کرد.
در عرض یک سال، این شرکت از یک مگافون قدرتمند به عنوان اولین محصول خود رونمایی کرد. در سال 1950 اولین ضبط صوت را در ژاپن معرفی کرد.
سونی جهانی می شود
رادیو TR-63 سونی بازار ایالات متحده را باز کرد و صنعت میکروالکترونیک مصرفی جدید را تأسیس کرد. در سال 1955، بسیاری از نوجوانان آمریکایی شروع به خرید رادیوهای ترانزیستوری قابل حمل کردند که به منجنیق کردن صنعت در حال رشد از حدود 100000 دستگاه به حدود 5 میلیون دستگاه در اواخر سال 1968 کمک کرد.
در سال 1960، یکی از بنیانگذاران این شرکت، آکیو موریتا، شرکت سونی را در ایالات متحده تأسیس کرد. در این فرآیند، تحرک کارکنان بین شرکتهای آمریکایی او را تحت تأثیر قرار داد زیرا در آن زمان این اتفاق در ژاپن رخ نمیداد.
وقتی موریتا به خانه بازگشت، کارگران میانسال باتجربه شرکتهای دیگر را تشویق کرد تا گزینههای شغلی خود را دوباره ارزیابی کنند و برای سونی کار کنند. سونی موقعیت های زیادی را از این طریق پر کرد و الهام بخش دیگر شرکت های کشور برای انجام کارهای مشابه شد.
علاوه بر این، سونی نقش مهمی در ظهور ژاپن به عنوان یک صادرکننده بزرگ در دهههای 1960، 1970 و 1980 داشت. همچنین جذابیت محصولات ژاپنی در بازار آمریکا را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. سونی که به خاطر محصولات باکیفیت خود شناخته شده بود، میتوانست برای کالاهای الکترونیکی مصرفی خود نرخهایی بالاتر از بازار اعمال کند و در برابر وسوسه کاهش قیمتها مقاومت کرد.
در سال 1971، آکیو موریتا، یکی از بنیانگذاران سونی، جانشین ماسارو ایبوکا، یکی از بنیانگذاران این شرکت شد. در سال 1979، سونی یک شرکت بیمه عمر را راه اندازی کرد که یکی از مشاغل زیرمجموعه متعدد آن بود.
اقتصاد جهان در اوایل دهه 1980 دچار رکود شد. در این میان، فروش الکترونیکی کاهش یافت و سونی مجبور شد قیمتها را کاهش دهد. سود سونی چنان کاهش یافت که برخی از تحلیلگران حتی تا پیشبینی پایان شرکت پیشروی کردند. دیگران گفتند که بهترین روزهای شرکت پشت سر آن بوده است. این تقریباً زمانی بود که نوریو اوهگا رئیس سونی شد.
اوهگا در دهه 1970 تا 1980 ساخت سی دی و پلی استیشن را در آغاز دهه 1990 تشویق کرد. در سال 1988، او رکوردهای CBS را خرید و یک سال بعد آن را با Columbia Pictures دنبال کرد و به طور قابل توجهی ردپای رسانه ای سونی را گسترش داد. در سال 1989، اوهگا جانشین موریتا به عنوان مدیرعامل شد.
به لطف چشم انداز آکیو موریتا و کسانی که جانشین او شدند، سونی به شدت به سمت سرمایه گذاری های جدید راه پیدا کرد. بخشی از الهام بخش آن برای گسترش، تلاش برای “همگرایی"، اتصال الکترونیک دیجیتال، فیلم و موسیقی از طریق اینترنت بود. این گسترش سودآور و بیثمر بود و توانایی آن را برای اعمال قیمتهای بالاتر برای محصولاتش تهدید میکرد.
در سال 2005، هاوارد استرینگر به عنوان مدیرعامل جایگزین نوبویوکی ایدی شد و این اولین باری بود که یک خارجی یک شرکت بزرگ الکترونیک ژاپنی را اداره می کرد. استرینگر به احیای مشاغل رسانه ای شرکت کمک کرد و به انتشار فیلم های پرفروشی مانند مرد عنکبوتی کمک کرد و در عین حال بیش از 9000 کارمند را اخراج کرد.
او میخواست کسبوکارهای ثانویه را بفروشد و سونی را دوباره روی کالاهای الکترونیکی متمرکز کند. علاوه بر این، او سعی کرد همکاری بین مشاغل مختلف زیرمجموعه را بهبود بخشد، که آنها را “سیلوها” که مستقل از یکدیگر کار می کنند، نامگذاری کرد. سونی برای داشتن یک نام تجاری متحد برای فعالیت های جهانی خود، در سال 2009 از شعار “باور کن” خود رونمایی کرد.
علیرغم چندین موفقیت، سونی به طور مداوم در اواسط دهه 2000 تا اواخر دهه 2000 با مشکل مواجه شد. آب را زیر پا گذاشت و نام تجاری آن شروع به محو شدن کرد. در سال 2012، هاوارد استرینگر به عنوان رئیس و مدیرعامل توسط کازوئو هیرای جایگزین شد.
سخن پایانی در مورد تاریخچه سونی
سونی یک شرکت فنآوری ژاپنی با شهرت جهانی است که توسط ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا در سال 1946 تأسیس شد. این یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چند رسانهای و الکترونیک است. سوابق، لوازم خانگی و دستگاه های دیجیتال تولید می کند و همچنین خدمات مالی ارائه می دهد.
سایر مشاغل سونی شامل تصاویر، موسیقی، شرکت های آنلاین و سرگرمی های رایانه ای است.
شرکت سونی از Sony Pictures، Sony Music، Sony Mobile، Sony Interactive Entertainment، Sony Financial Holdings، Sony/ATV Music Publishing و بسیاری دیگر تشکیل شده است. سونی و لوگوی سونی یکی از شناخته شده ترین برندهای دنیاست.